Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Tacogratäng

I det här receptet har jag inspirerats av en tacogratäng som vi blev bjudna på av en god vän i Bålsta, och den var sååå god! Jag har haft i det jag kommer ihåg av smakerna där, men även tillsatt lite andra ingredienser. Perfekt fredagsmys :)
 
Till 4 pers.
tacochips, saltade (ungefär 4 stora nävar)
400-500 g nötfärs
1 påse tacokrydda
1/2 paprika
1/2 squash
1 burk krossade tomater
1 dl majs
200 g philadelphiaost
1/4 purjolök
riven ost
 
Sätt ugnen på 225 grader. Stek köttfärsen och blanda i tacokryddan. Skär paprika och squash i bitar och blanda dem i köttfärsen. Tillsätt krossade tomater, majs och philadelphiaost. Låt allt puttra på svag värme till philadelphiaosten blandats ut. Krossa chipsen och strö ut i botten på en ugnsform. Häll på köttfärsblandningen och strö över skivad purjolök. Strö över riven ost och gratinera mitt i ugnen 10-15 minuter. Servera med sallad och creme fracihe eller gräddfil och eventuellt extra tacochips och guacamole.
 
P.S. På bilden är majsen bredvid istället för i gratängen, man kan göra vilket som.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0