Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Hallongrottor

Vi har ju en här som fyller år i februari så jag tänkte att det var lika bra att börja baka lite redan nu när man har tid över. Så jag och Dexter fixade lite hallongrottor, perfekt för barn att vara med och baka! Jag fixade degen och Dexter rullade bollar och tryckte hålen och jag fyllde med sylt och skötte ugnen, det är teamwork det :)
 
Hallongrottor (ca 24 st) (Recept från Vår kokbok)
125 g smör
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
knappt 1 tsk bakpulver
 
1/2-1 dl fast hallonsylt
 
Rör ihop smör och socker. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker och tillsätt blandningen till smörblandningen. Rör till en deg. Rulla degen till en längd och skär 24 lika stora bitar. Rulla till bollar och lägg i småbrödsformar av papper. Tryck till i mitten av varje boll så att det blir en grop, fyll sylt i groparna. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, i ca 10-12 minuter.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0