Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Stuvade makaroner

Ibland när varken tiden eller orken räcker till kan det vara skönt att äta nåt enkelt, som köttbullar och makaroner. En sån dag har det varit idag, efter tre långa dagar i skolan och en massa annat i veckan orkade min fantasi helt enkelt inte prestera bättre. Men för att lugna mitt samvete försökte jag iallafall pimpa rätten lite genom att stuva makaronerna och ha lite grönt till :) Gjorde egna köttbullar för jag gillar verkligen inte köpta, de äter vi bara i nödfall, och det tar faktiskt inte så himla lång tid att göra egna. Orkar man inte rulla en massa köttbullar så kan man ju göra biffar av en del av smeten.
 
Här är mitt recept på stuvade makaroner:
 
Koka så många portioner makaroner ni brukar äta (gärna idealmakaroner). När de är nästan färdiga häller du av vattnet och häller sedan tillbaka makaronerna i kastrullen. Fyll på med mjölk så att det precis täcker makaronerna. Blanda en redning vid sidan av, bestående av en skvätt mjölk och lite mjöl. Ställ kastrullen på plattan igen på medelhög värme och rör i redningen. Låt koka upp under omrörning och låt det sedan puttra på svag värme i 3-5 minuter. Salta och peppra.
Svårt att säga exakta mått på allt, men till 3-4 portioner makaroner brukar det gå åt runt 5 dl mjölk och 1-2msk mjöl. Jag brukar gå lite på känsla och blir det fel så går det lätt att fixa i efterhand. Blir det för mycket mjöl så späder man bara med mer mjölk, och blir det för blaskigt så gör man lite mer redning och låter det koka lite till :)
 
Såg efteråt att det blev väldigt bra enligt tallriksmodellen, så det var ju ett plus! Det är samma modell som gäller för barn från ca 2 år och vuxna, men totala mängden mat skiljer sig ju såklart :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0