Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Skink- och spenatsås med pasta

Det här receptet vill jag gärna dela med mig av, men jag höftar oftast måtten och går på känsla när jag lagar mat så jag är inte säker på att det var exakt de här mängderna jag använde. Men på ett ungefär, prova dig gärna fram. Går alltid att lösa genom att antingen reda med lite mera mjöl eller spä med lite mer mjölk! :) (Jag ska försöka bli bättre på att skriva ner exakt hur mycket jag tar av varje grej medan jag lagar maten, svårt att sitta och försöka komma ihåg allt efteråt, sorry)
 
3-4 port.
 
2 msk smör eller margarin
1 grönsaksbuljongtärning
4 msk mjöl
6 dl mjölk
1 dl hackad spenat
1 dl gröna ärtor
100 g rökt skinka, strimlad
salt, svartpeppar
 
Smält smöret tillsammans med buljongtärningen i en kastrull, gärna teflon så slipper såsen bränna fast sen. Vispa i mjölet och häll sedan i mjölken under omrörning. Vispa lite då och då medan det kokar upp. Låt koka på svag värme 3 minuter och lägg sedan i spenat, ärtor och skinka. Låt såsen puttra ett par minuter till (testa gärna nån ärta så att du vet att de är genomkokta). Servera med pasta!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0