Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Pannkakspaj? Varför inte?

En tanke slog mig - man kan göra ugnspannkaka och pannkakstårta så varrför inte pannkakspaj? Så det hittade jag på ett recept på idag (har inte sett det tidigare iallafall), kände för att göra något lite crazy så där en tisdagkväll :) Och det blev succé måste jag säga!
 
Gjorde lite potatis- och purjolökssoppa som vi åt först och sedan avslutade vi med denna himmelska efterrätt. Dexter önskade som vanligt broccolisoppa (hur många barn ber om broccoli??) och jag är inte den som säger nej till en sån sak, så det blev 2 soppor. Potatis- och purjosoppan är förresten hur enkel som helst att göra:
 
2-3 port. Fräs 1/2 purjolök (strimlad) i lite smör eller margarin i en kastrull. Lägg i en grönsaksbuljongtärning och fyll på med ca 1 liter vatten. Låt koka upp och lägg sedan i 8-10 skalade och skivade potatisar. Låt allt koka ca 10-15 minuter. Mixa eventuellt med stavmixer om du vill ha en soppa utan bitar! Det kan nog vara gott att salta och peppra lite också, det glömde jag nämligen. Nu till delikatessen!
 
Pannkakspaj med hallon ca 4 port
 
Vispa ihop 2,5 dl mjöl, lite salt, 6 dl mjölk och 3 ägg till en slät smet (helt vanlig pannkakssmet alltså). Häll smeten i en smord pajform och sprid ut ca 1,5 dl frysta hallon, som du först blandar med lite potatismjöl för att binda lite av vätskan som avges när de värms upp (så att inte pannkakan blir blöt), i smeten. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, ca 25 minuter eller tills pannkakan "stannat" och fått fin färg.
 
Vi testade att ha vaniljkvarg till pannkakspajen, och det kommer vi göra om många gånger! Underbart gott!
 
 
Hoppas ni också vågar testa pannkakspaj! Gillar ni pannkaka, hallon och vanilj så kommer ni inte bli besvikna :) Kommentera gärna och säg vad ni tyckte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0