Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Det ska börjas i tid!

Jag tycker att det är jätteviktigt att barn, både tjejer och killar, lär sig att laga mat och får ett intresse för mat så tidigt som möjligt. Det behöver de kunna om de går hem från skolan själva och ska ha mellis och när de så småningom flyttar hemifrån. Jag har själv alltid fått vara med i köket som liten och kunde laga massor av rätter när jag flyttade hemifrån. Det viktigaste, och det man lär sig mest av, är att våga experimentera med olika ingredienser! Gå loss i köket ni med så upptäcker ni snart tjusningen med det, om ni inte redan gjort det!?
 
Dexter brukar ofta få vara med i köket, när han själv vill, och det finns ju alltid någonting barnen kan hjälpa till med. Kanske inte använda den vassaste kniven, men röra i grytorna och kasta i ingredienser måste ju alltid göras :) Men tvinga inte barnen för guds skull, då blir resultatet snarare att intresset dör än att det växer och frodas. Man kan försöka övertala på lite olika sätt, men vill dom inte så vill dom inte. Jag försöker göra det så roligt som möjligt för att hålla Dexters intresse och nyfikenhet vid liv, ibland funkar det och ibland inte. Och ibland kan det ju vara skönt att han hellre vill leka i sitt rum så att jag får vara ifred i köket, det måste jag erkänna, men oftast är det roligast om hela familjen hjälps åt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0