Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Basilikapannacotta

Jag hittade ett recept på basilikapannacotta som jag blev nyfiken på, så jag bestämde mig för att testa göra det när vi hade gäster på middag. Måste erkänna att jag var ganska skeptisk till hela idén så jag köpte hem glass som reserv-efterrätt. Men jag blev väldigt positivt överraskad faktiskt! Det blev vi nog allihopa :) Så efter denna upptäckt att basilika även passar i desserter måste jag bara dela med mig av receptet till er så ni får testa själva!
 
Basilikapannacotta med jordgubbar 4 pers.

2 dl basilikablad
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl mjölk
4 msk socker
finrivet skal av 1/2 apelsin
 
jordgubbar och basilika till garnering
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter. Lägg basilikabladen i kokande vatten ca 15 sekunder. Häll av och kyl genast i kallt vatten. Krama ut vätskan ur basilikabladen.
Koka upp grädde och mjölk och ta kastrullen från värmen. Skaka av gelatinbladen och lägg dem i gräddkoket, rör tills de smälter. Blanda i socker och apelsinskal. Mixa basilikan med ca 1 dl av gräddkoket och blanda det sedan med resten av gräddkoket. Låt stå i ca 30 minuter. Sila genom en finmaskig sil och häll i 4 portionsskålar. Ställ i kylen ca 3-4 timmar så att det får stelna.
Garnera med jordgubbar och basilika.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0