Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Annorlunda korv och mos

Korv och mos är nog en vanligt förekommande rätt hemma hos barnfamiljer, eller inbillar jag mig? Vi äter det iallafall lite då och då när inspirationen tillfälligt är bortrest. Det låter ju ganska tråkigt att äta det, men med lite fantasi kan man ta denna simpla rätt till nya höjder. Här kommer tips på två varianter som har uppskattats mycket av min son. Ni kan säkert komma på ännu fler roliga saker att göra med denna rätt?! Tipsa gärna!

 

Bläckfisk

 
Tänkte göra potatismoset av Blå kongo men fick inte tag på det så det fick bli vanlig potatis med en droppe blå hushållsfärg istället (färgen syns lite dåligt på bilden). Korven skar jag långa snitt i på längden, men sparade en bit i ena änden som huvud, före stekning. Nejikor till ögon. Små plommontomater skar jag till näckrosor och la dom på bitar av isbergssallad. Serverade broccoli till och då frågade Dexter såklart vad det skulle vara i havet, kanske koraller?
 
Tycker man att bläckfisk blir för slemmigt kan man gör en igelkott istället.
 
Igelkott i höstlöven
 
 
Här har jag gjort en stor igelkott, men man kan ju också göra varsin liten om man vill!
Vanligt potatismos som slevas upp och formas som en igelkott, lite avsmalnad fram som huvud. Korven har jag halverat på längden och sedan delat i tre delar. Blandade frysta grönsaker som höstlöv och russin som ögon och nos.
 
Gillar man inte taggiga igelkottar heller så kan man hitta på något annat ulligt och gulligt djur istället, eller göra en vanlig tunnbrödsrulle!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0