Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Min syn på hälsa

Ett litet intro:
Jag är utbildad Hälsopedagog och det är klart det påverkar min syn på hälsa en aning, men inte speciellt mycket måste jag säga. Jag hade ungefär samma inställning även innan. Och var befinner jag mig i denna hälsodjungel kanske ni undrar? Jag är ju inte bara hälsopedagog utan även mamma och fullt mänsklig så jag är långt ifrån hälsofreak. Att leva hälsosamt handlar för mig om att ha balans och rutiner i sin vardag. Att äta varierat och regelbundet och njuta av maten. Kostcirkeln, eller matcirkeln som den kallas nu för tiden, är jättebra att ha som riktlinje tycker jag men man behöver inte bli besatt av den och spåra ur totalt om man inte får med alla delar i alla måltider. Det är jättebra att vara medveten om vad som är bättre mat och vad som kanske inte är lika bra, men det är också sunt att kunna släppa lite på det ibland. Vissa dagar är man ju bara helt slutkörd och tömd på inspiration och då kan det väl vara helt okej att köpa hämtmat! Det viktiga är att det inte blir för ofta. En föreläsare jag hade i skolan sa några kloka ord som jag minns så väl och jag tycker de säger det som behöver sägas: Ät allt men inte alltid! Lagom är bäst, hur tråkigt det än låter :)
 
Personligen tror jag att det är så gott som omöjligt att följa alla hälsoråd som ges, då får man ju offra hel sitt liv och ägna sig oavbrutet åt att planera sin hälsa och sin mat. Det är ju så mycket annat i livet som man vill lägga tid och energi på. Det här med alla dieter till exempel, det handlar ju bara om förbud hit och dit. I en diet får man inte äta det ena och i en annan diet får man inte äta det andra med det tredje för det fjärde...ja ni ser hur rörigt det blir :) Det är väl mer utmaning att tillåta sig själv att äta allt, men att kunna göra det med måtta. Till exempel att kunna ta EN chokladbit och sedan avstå resten?Vi ska väl inte haka upp oss alltför mycket på småsaker utan istället se hälsan som en helhet, alla delar av livet är viktiga för att vi ska trivas och bra. Inkluderat att njuta av onyttigheter ibland! Att ha sociala kontakter och ha roligt är ju också en viktig del av hälsan.
Med andra ord tycker jag att hemlagad mat (de flesta dagar) som tillagas tillsammans med familjen och äts på regelbundna tider samtidigt som man har roligt tillsammans, tar en framåt en bra bit på hälsostigen :)
 
Med den här bloggen vill jag få föräldrar att slappna av lite kring hela matsituationen och istället göra det till en rolig stund tillsammans med barnen. Att involvera barnen i matlagningen kan vara ett bra sätt att få in ett lugn i hemmet. Reultatet blir oftast gladare barn som blir mer intresserade av den färdiga rätten och mindre gnäll och frågor om när maten är klar! Här kommer jag dela med mig av olika barnvänliga recept som gör maten lite roligare och tips på annorlunda sätt att äta på. Klart vi ska ha regler kring matbordet det håller jag med om och bra föräldraskap brukar innebära att inte vika sig, men jag tycker att bra föräldraskap även handlar om att kunna svgöra när det är okej att kringgå reglerna lite. Så det kanske några tycker att jag kommer göra med vissa av mina tips och då är det så. Alla får ju tycka vad dom vill så klart.
 
Mycket nöje med läsandet!
 
(det här "lilla" introt blev mycket längre än jag hade tänkt, det är så lätt att spinna iväg i tankarna, sorry)
 
 
Matcirkeln. Bilden lånad från slv.se
Tips: Klipp och klistra en egen matcirkel tillsammans med barnen! Använd t.ex. reklamblad från mataffärer. Sätt upp den på nåt bra ställe, t.ex. kylskåpet så kan barnen hjälpa till att komponera måltider.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0