Matbloggstoppen Kul med mat och bak -

Saffransknutar med vit choklad

Den här helgen var det pappahelg för Dexter igen, vilket betyder att jag blev (ofrivilligt) barnledig och dessutom var Mattias (sambon) bortrest, så jag hade lite tid över kan man säga. Mitt sätt att slappna av och tänka är att baka. Denna söndag använde jag baktiden till att tänka på framtiden (hehe), resultatet blev lite klarare tankar + smarriga bullar!
 
Jag gjorde vanlig deg till saffransbullar (recept finns lite här och var, det jag använde skulle egentligen bli två längder) och hade i en burk naturell kesella för att göra dem lite saftigare. När degen är färdigjäst och klar delar du den i två lika stora delar. Varje del kavlas ut till en stor rektangel och hälften av smöret till fyllningen (se nedan) bres på. Sedan strör du på hälften av sockret och den vita chokladen och viker degen på mitten på längden. Sedan skär du 20-25 remsor och snurrar varje remsa så att den blir som en skruvad lång korv, och snor ihop varje korv till en knut. Upprepa samma sak med den andra degklumpen och lägg alla bullar på bakpappersklädda plåtar. Låt dem jäsa 30 minuter under bakduk och pensla sedan med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, i ca 8 minuter (håll koll på bullarna occh ta ut när de har fin färg!).
 
Fyllning:
75 g smör
1/2 dl socker
200 g vit choklad
 
1 ägg till pensling
pärlsocker
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0